Masul lips läbi
Kui masu vaadeldagi majandussurutisena, on ta kindlasti läbi, sest sisemajanduse kogutoodang kasvab juba mitmendat kvartalit järjest. Kuid meid ümbritsev elu pakub ka teisi tõendeid.
■Inimesed viivad üha rohkem rõivaid keemilisse puhastusse. Nad ei lase neil enam nii mustaks minna kui masu ajal.
■Hambaproteeside tegijad saavad jälle tellimusi. Masu ajal jätsid inimesed “ootamatuste” tõttu proteesi võtmisele tulemata. Hambaaukude korral paluti järelmaksu või “raviti” ise – Ibumaxiga.
■Toidupoodides on kasvanud sinkide läbimüük, pisut vähenenud keeduvorstide oma.
■Tänavu esimese nelja kuuga avaldati CV-Keskuse tööportaalis ligi 12 000 uut tööpakkumist. Kaks aastat tagasi samal perioodil oli tööpakkumisi 4400.
■Uute sõiduautode müük on võrreldes möödunud aastaga kasvanud kaks korda. Tähelepanuväärne on, et suureneb väiksemate autode osakaal – see näitab, et autot julgevad soetada ka vaesemad inimesed.
■Masu ajal kasvas tublisti ristsõnade müük. Praegu on alanud vaikne langus.
■Masu ajal hakati lähimatesse linnadesse (Helsingi, Riia) sõitma laeva või bussiga. Nüüd on taas lendama hakatud ja turistiklassi kõrval kasvab äriklassi populaarsus.
■Tasapisi on taas hakanud toimuma rajatagused koolitusreisid.
■Alates märtsikuu teisest poolest on oluliselt elavnenud kallima fototehnika (peegelkaamerad, objektiivid, stuudiovarustus) müük, mis masu perioodil peaaegu nulli kukkus. Kasvab ka suureformaadiliste trükiste ja stuudiopildistamiste hulk.
■Ekspressil ilmus läinud nädalal tänu reklaami kasvule uue ajakirjaliku formaadi ajastu kõige tüsedam number – 88 lehekülge. Kuku Raadios anuvad helirežissöörid saatejuhte, et nood teeksid saate viis minutit õigest ajast lühema, kuna reklaami on kole palju.
■Eestlased ostavad rohkem valmistoitu – masu ajal üritati ise sagedamini süüa teha.
■Õllemüük näitab väikest kasvutrendi.
■Tööandja peab sobivate inimeste leidmiseks rohkem panustama, tööpakkumist kõvasti reklaamima ja ettevõtet kandideerijatele müüma – sarnane olukord valitses aastal 2007.
■Osta.ee kuulutusteportaalis on alates eelmise aasta lõpust märgata oksjonite lõpphindade tõusu. Üha enam ilmub müügile kallimaid tooteid: autosid ja kinnisvara. Inimesed panustavad ka meelsasti heategevuslikesse oksjonitesse: see näitab selgelt, et rahval on juba võimalus toetada abivajajaid.
■Masu ajal ilmus uusi raamatuid tunduvalt vähem kui varem. Praegu on nimetuste arv taas kasvuteel ja inimesed ostavad kallimaid raamatuid.
■Masu ajal lükkasid inimesed viimase võimaluseni edasi just jalatsite ostu, sest need on suhteliselt kallid. Praegu on jalatsid Tallinna Kaubamaja üks kiiremini kasvavaid tootegruppe.
■Kosmeetika müük tõuseb jälle.
■Masu ajal suurenes raamatute laenutajate hulk märkimisväärselt. Laenutajad tahtsid kergemaid, positiivsemaid raamatuid ning eneseabi, käsitööd ja juhtimist käsitlevat kirjandust. Samuti käis raamatukogudes rohkem internetikasutajaid.
■Jalgrattaid on hakatud hästi palju müüma, ka linnajalgrattaid, sest bensiin on kallis ja rahvas üritab rohkem kondiauruga liigelda. Samamoodi ostetakse palju rulluiske ja rulasid.
■Ööklubisse julgetakse tuua kvaliteetsemaid ja kallimaid artiste. Nädalavahetuseti on ka rohkem konkureerivaid üritusi.
■Coca-Cola Plaza tõstis kinopileti hindu.