Karksi taassünd ehk mis võimalused on nišiõllel Eestis
Eesti õlleturg näeb välja nagu paljude teistes maailma riikides. Meil on kaks domineerivat tehast - Saku õlletehas ja A Le Coq Tartus, mis hoiavad enda käes ca 90 protsenti turust. Neil on keskmisele maitsele kalkuleeritud massiõlled, vastavalt Originaal ja A Le Coq Premium, odavama otsa õlled ning mõned õnnestunud margid nõudlikumale publikule näiteks Saku Hele ja tartlaste Tõmmu Hiid või Alexander.
Ent ülejäänus on me valik kasin. On veel Viru Õlu nimeline tootja, kes toodab hinnatundlikumale publikule nn „karu õlut" ning kellele lisaks kuulub ka mõni aasta tagasi hoogsalt turule tulnud paindliku valikuga Puls.
Nõudlikum publik saab ehk lohutust ka Tallinna vanalinnas asuvast Beer House nimelisest õlleköögist võib leiab poest miski huvitava välisõlle. Ent see on ka kõik
Pole kindel, et säärase kasina valiku puhul saame rääkida Eestist kui võimsa õllekultuuriga riigist.
Sestap on möödunud nädalane teade sellest, et Karksi tehas teeb pärast viieaastast vaikimist taas õlut, suurepärane.
Karksi veini- ja õlletehase AS Karme omanik Sven Karjahärm märgib, et plaan on tuua turule ennekõike nišiõlu õllesõpradele, kes Saku ja Tartu tehaste toodangule vahelduseks teistsugust õlle maitset tahaksid kogeda.
Õlle asjus pikema mäluga inimesed ehk mäletavad, et nõuka ajal olid Karksil(nagu ka Saaremaa tehasel) mõnusa ja kvaliteetse õlle kuulsus, mis oli saadaval vaid omas piirkonnas, kuid kuna sisseseade oli korralik (Tšehhi päritolu, nagu ka Saaremaa tehases) andis nende toodang maitseomaduste osas suurtele tegijatele silmad ette. Nüüd on muidugi suur osa endisest õllekoja sisseseadest uuendatud ning seni suuresti marjaveinide ja siidritootmisele keskendunud Karksi tehasel on suisa nostalgilised eeldused leida taas oma koht siinselt turul. „Üks protsent turust
võiks olla me eesmärk," selgitab Karjahärm. „Pole mõtet hetkel unistada mingi suurema turuosa võtmisest."
Pärnu õlletehasest välja kasvanud Pulsi tulek turule, kui meenutada, annab ühest küljest lootust, et nn nišiõlledel on oma tarbija täitsa olemas.
Puls tuli turule uue pudeli, imago ning, mis peamine, väga mitmekesise ja huvitava valikuga ja see tekitas kindlasti vähemasti elevust me kahe suure tehase poolt kontrollitaval turul. Samuti on Beer House nimelises õlleköögis nädalavahetuse õhtuti maja rahvast täis - küllap korraliku õlle pärast.
Teisalt, kui rääkida veel Pulsi näitest, siis mõningase ohumärgina mõjub asjaolu, et jõudsalt edendatud kaubamärk tuli lõpuks ikkagi välisosalusega Viru Õllele maha müüa. Kohalikul tootjal on vaja vinget võhma, et välisosalusega firmadega võistelda. Suurtel on alati suuremad võimalused.
Kas on Karksi tehasel rohkem šanssi, et kohalikul turul alternatiivõllena konkurentsis püsida?
Karjahärmi sõnul toodab Karksi tehas õunasiidrit, mida tublisti eksporditakse ning tehakse marjaveini. See annab piisava materiaalse baasi, et õlletootmisega rahulikult nokitseda ning aega turgu järk-järgult sisse töötada.
Suurtegija Saku õlletehas ütles(pressiesindaja suu läbi) Karksi tuleku kohta nii: "Kvaliteetne õlu ja eluterve konkurents rikastab kindlasti õllekultuuri arengut, mistõttu peame Karksi püüdluseid igati positiivseks ja soovime neile jõudu!"