• 33% määraga sotsiaalmaks:0,33 x 222 648 krooni = 73 474 krooni.

 

  • 4,2% määraga töötuskindlustusmaks: 0,042 x 222 648 krooni = 9351 krooni.


• 21% määraga tulumaks (siin ei rakendu maksuvaba miinimum 2250 krooni kuus, sest see läheb maha juba Mari põhitöökohas, küll aga tuleb arvesse töötuskindlustusmaksu töötaja-poolne osa 2,8 protsenti): 0,21 x (222 648 - 0,028 x 222 648) = 45 447 krooni.
 
Kokku on Mari maksukulu 73 474 + 9351 + 45 447 = 128 727 krooni. Kõik need maksud tasub Andres riigile ausalt ära.
Ning Mari saabki poolteist aastat pärast lapse sündi kõige kõrgemat emapalka.

Võrdluseks: keskmise palga korral peaks Mari leppima igas kuus kõigest 10 091 kroonise vanemahüvitisega.
Nüüd kannab riik Marile puhtalt üle kaks korda rohkem ehk ligi 25 000 krooni kuus.
 
Ülesanne nr 3: Kui palju Mari tänu fiktiivsele töökohale rahaliselt võidab? Kas vaev ikka tasub ära?

Mari lahutab emapalgast Andrese firma poolt riigile Mari palga pealt tasutud maksud:

18 kuud x (24 748 - 10 091) - 128 272 = 135 566 krooni

Mari jagab selle veel 18 kuuga: 135 566 krooni : 18 = 7531 krooni.

Täpselt nii palju võidab Mari ja Andrese perekond iga kuu puhtalt.
 
Ent see on alles algus. Mari ja Andres unistavad juba teisest lapsest. Riigipoolne abi teise lapse tegemiseks pole olnud Eestis kunagi nii tugev kui tänavu.  

Ka teise lapse eest hakkaks Mari saama maksimaalset emapalka. Ja kuna Mari on siis lapsehoolduspuhkusel, ei pea ta emapalga pikendamiseks vahepeal tööle minema ega Andres tema pealt makse maksma.
 
Ülesanne nr 4:
Kui palju maksab riik hüvitist Mari teise lapse eest puhtalt kätte? Korrutame kuude arvu igakuise emapalgaga:
18 kuud x 24 748 krooni = 445 464 krooni.
 
Ülesanne nr 5
: Kui palju toetab riik Marit kahe lapse sünnitamisel ja pooleteiseaastaseks kasvatamisel? Selleks liidame:
445 464 krooni + 445 464 krooni = 890 928 krooni.
 
Kui aga Mari tahaks saada ka kolmandat last ja veel ühe põnni riburada ilmale tooks? Mõne aasta jooksul kolm last sünnitada ja nende eest pidevalt hoolitseda on kahtlemata väga väsitav.

Aga rahaliselt väga ahvatlev, sest kolme lapse eest saadav emapalk ületaks puhtalt kätte juba 1,3 miljonit krooni.
Kas keegi julgeb veel väita, et Eesti riigis ei tasu lapsi teha?
 
PS

Mari plaan paistab silma lihtsuse ja geniaalsusega. Kas riiki on võimalik tõesti niimoodi petta?

Saadame plaani sotsiaalkindlustusametisse kontrollimiseks. Sealt tuleb peagi vastus, et teoreetiliselt on selline kunstlik vanemahüvitise suurendamine täiesti võimalik.

Kui palju sellist skeemi Eestis kasutatakse, ei oska sotsiaalkindlustusameti PR-juht Elve Tonts öelda.

Nimelt puudub ametil pädevus hinnata, ega ole värske lapsevanema eest makstud sotsiaalmaksu fiktiivse töökoha loomise tagajärjel.
 
PPS

Mida arvab Mari plaanist sotsiaalminister ­Hanno Pevkur?

"Seda ma käsitlen küll pettusena," ütleb Eks­pressi arvutustega tutvunud Pevkur. Ta möönab, et Mari ja Andrese käitumine võib olla isegi juriidiliselt korrektne, aga ei ole seda moraalselt.

Kas emapalk on muutumas samasuguseks nagu maadevahetus, kus õilsatel eesmärkidel loodud seadust hakati kuritarvitama?

"See ei ole hea paralleel," vaidleb Pevkur vastu. "Ma siiski usun, et pettusi on vanemahüvitiste seas kaduvväike osa."

Pevkur lubab vanemahüvitise seadust parandada. "See ei kannata oodata."