Erakonnaseaduse kohaselt peab iga partei kuu aega pärast valimisi avalikustama kõigi oma liikmete valimiskulutused. Need avaldatakse Riigikogu korruptsioonivastase erikomisjoni koduleheküljel.

Reformierakond teataski mullu aprillis täpselt õigel kuupäeval, et nende kampaania maksis kokku ligi 32,5 miljonit krooni.
Summas sisaldus ka Ida-Virumaal endale personaalkampaaniat teinud Rahumägi osa. Aruande kohaselt maksis ta 28. märtsil 2007 reklaamifirmale Droom trükiste, tele- ja raadioreklaami eest 200 000 krooni.

Terve aasta palk kulus kampaaniaks

Tänavu septembris saatis Reformierakonna peasekretär Kristen Michal erikomisjonile täiendava aruande. Ka see on avaldatud Riigikogu veebiküljel.

Üheleheküljeliselt paberilt saab lugeda, et Rahumägi on maksnud valimisteaegse suhtekorralduse eest tagantjärele 600 000 krooni. Ülekanne reklaamibüroole Droom on tehtud tänavu suvel, 7. juulil.

Erikomisjoni esimees rahvaliitlane Jaanus Marrandi pöördus Reformierakonna poole ametliku järelepärimisega. Ta soovib teada, miks avalikustas partei Rahumägi PR-arve ligi poolteist aastat pärast ametlikku tähtaega? Selle nädala algul polnud Marrandi oma küsimusele veel vastust saanud.

Reformierakonna aruannete analüüs viis Ekspressi huvitava arvutuseni. Rahumägi maksis mullu reklaamifirmale 200 000 krooni ja tänavu 600 000 krooni. Kokku teeb see tema Riigikokku pääsemise hinnaks 800 000 krooni!

Rahumägi sai Ida-Virumaal üle kahe tuhande hääle. Seega kulutas ta ühe valija toetuse võitmiseks ligi nelisada krooni.

Käesoleva Riigikogu koosseisu jooksul on Rahumägi teeninud puhtalt kätte üle 700 000 krooni. Piltlikult öeldes on mees töötanud tasuta, sest kogu sissetulek läks valimiskampaania võlgade kustutamiseks. Rahumägil tuleb loota, et Riigikogu ennetähtaegseid valimisi ei tule, muidu on investeering tühja läinud.

Rahumägi tunnistab üles olematu arve

Kui Ekspress Rahumägiga ühendust võttis, selgus üllatav tõsiasi. Rahvasaadik kinnitas, et tegelikult ei maksnud ta möödunud aastal reklaamifirmale Droom sentigi!

See tähendab, et nii 200 000 kroonine arve kui ka selle tasumise kuupäev 28. märts 2007 on täielikult välja mõeldud.

Rahumägi möönab, et need andmed andis Reformierakonnale tema ise. Ta arvanud, et paarsada tuhat krooni ongi valimiskampaania tegelik maksumus. Tänavu laekunud kolm korda suurem arve osutus talle rängaks oota­matuseks.

Mida see kõik tähendab? Seda, et Reformierakonna aruanded ei kajasta Riigikogu valimiskulutusi tõeselt.

Endine õiguskantsler Allar Jõks lõi häirekella, et rahval puudub ülevaade Eesti parteide tegelikest rahavoogudest. Nüüd on tulnud päevavalgele, et tõtt oma kulude kohta ei tea isegi erakonnad ise.

Reklaamifirma läheb pankrotti

  • OÜ Droom on Pärnust Tallinna laienenud väike reklaamifirma. 2007. aasta lõppes ettevõttele kolme miljoni kroonise kahjumiga. Droom on esitanud Pärnu maakohtule pankrotiavalduse.
  • Droomi juhi ja suurima osaniku Heiki Penu sõnul pole tal Jaanus Rahumägile mingeid pretensioone.
  • Droom tegi Riigikogu valimisteks reklaami ka Reformierakonna nimekirjas esinenud endisele politseipeadirektorile Robert Antropovile. Ametliku aruande järgi maksis Antropov mullu aprillis tööde eest ligi 470 000 krooni.

Jaanus Rahumägi: "Mulle ei saadetud ju arvet!"

Intervjuust selgub, kui keeruline on poliitikul esitada tõest aruannet raha liikumisest.

Härra Rahumägi, maksite suvel reklaamifirmale Droom 600 000 krooni möödunud aasta Riigikogu valimiskampaania eest. See on suur summa.
Muidugi on see väga suur summa. See on valus.
 
Seadus käsib avalikustada valimiskampaania kulud kuu aega pärast valimisi. Nüüd kulus selleks 1,5 aastat.

Sest arve saabus tänavu juulis. Ma maksin 600 000 krooni ära.
 
Teie ise ei küsinud varem reklaamibüroost arvet?
Miks ma peaksin ise küsima?
 
Et arve ära maksta?
Selliseid kohustusi ei ole ühelgi tsiviillepingu osapoolel.
 
Miks esitab firma 600 000 kroonise arve 1,5 aastat hiljem?
Ma ei oska vastata. See peaks olema tõesti imelik firma.

Kuidas teile see arve tundus?
Tundus natuke ikka suur.

Kas te pidasite reklaamibürooga läbirääkimisi?
Antud juhul minul need läbirääkimised ei õnnestunud.
 
Ei õnnestunud?

Mind hoiatati ühe advokaadibüroo kaudu asja avalikustamisega - kui ma nõutud summat ära ei maksa.
 
Teid šantažeeriti?
Heh-heh! Mind ei ole võimalik santažeerida!
 
Te olete täitnud 2007 ja 2008 Riigikogu liikmena majanduslike huvide deklaratsiooni. Seal pole juttu, et reklaamibürool oleks teilt raha saada.
Mul ei olnud rahalisi kohustusi. Arvet nad ju ei saatnud. Seega pole ma esitanud ka valeandmeid.

Reformierakonna aruannete järgi maksis teie valimiskampaania kokku 800 000 krooni. 600 000 krooni maksite tänavu ja 200 000 krooni mullu.
Tegelikult olen maksnud isiklikest vahenditest 600 000 krooni - tänavu suvel.

Miks on Reformierakonna aruandes, et te maksite valimiskampaania eest 28. märtsil 2007?
Mulle lubati, et selleks ajaks tuleb arve.
 
Miks märkis Reformierakond 2007 teie kuludeks 200 000 krooni?
Ma deklareerisin pärast valimisi oma kulutusi, nagu ma arvasin, et arve võiks tulla. Eelmine kord 2003. aastal oli arve samas suurusjärgus. 
 
Lõpuks maksite 600 000 krooni. Kas see summa oli kompromiss või küsis reklaamifirma veel rohkem?
Meil on leping, et me ei kommenteeri neid küsimusi. See leping kohustab meid vaikima.
 
Kas valimiskampaania hind polnud kokku lepitud?
Me olime kokku leppinud väga konkreetses eelarves.
 
Kui suur see oli?
Ma ei saa kommenteerida.
 
Võtame kokku. Reformierakond on esitanud valimiskampaania kohta vale aruande seoses teie kuludega.
Kas ma siis oleksin käitunud õigesti, kui ma poleks midagi deklareerinud? Ma ei teadnud valimiskampaania kulude esitamise ajal oma kampaania kulusid. Riigikogu liikmena sa oled kohustatud valimiskampaania kulutusi deklareerima.
 
Mida 600 000 krooniga sai?
See ongi väga segane olukord. Ma ei ole neid dokumente näinud.
 
Te ei tea, mille eest maksite 600 000 krooni?
Ma sain valimiskampaania tulemusel Riigikogusse. Kõikvõimalikku valimisteks vajalikku materjali toodeti. Põhiosa võttis igasugu ajalehtede ja pindade ostmine.
 
600 000 krooni vastab teie aasta palgale Riigikogus. Olete töötanud sisuliselt aasta otsa tasuta?
Matemaatiliselt arvestades jah!