16.09.2010, 00:06
Eestimaa mehe omapärane lennureis Rootsi
Harrastuslendur Meelis Pang räägib, miks ta väikse gürokopteriga üle Läänemere Rootsi lendama pidi.
FOTO:
Vilsen pilot landade fel på flygplats ehk ”Eksinud piloot maandus valel lennuväljal” – just sellist pealkirja kandis Svenska Dagbladetis eelmisel nädalal ilmunud uudisnupp kahest gürokopteriga üle läänemere kohalepõristanud Eestimaa mehest, kes Rootsi lennundusametnike üllatuseks mahajäetud 6. septembril Tullinge lennuväljal maandunud olid. Nädalapäevad hiljem on lennumasina piloot – eraelus keskküttekatlaid parandav Meelis Pang - tagasi. Ka pika lennu läbi teinud gürokopter on tagasi – ja oh, missugune õhusõiduk see on! Kui Piibe maantee äärse angaari uksed veidi enne päikseloojangut avatakse, lükkab piipu popsutav armeenia härra (legendaarse Rootsi-lennu teinud masina kaasreisija) gürokopteri välja vaid ühtainsat kätt kasutades. Tõepoolest - tasasel betoonpinnal on gürokopterit võimalik liigutada kasvõi kahe sõrme abil, sest kolmerattaline ja peamiselt plastmassist koosnev lennumasin on sedavõrd kerge ja õrn -- ta ei kaalu rohkem kui kakssada kilo. Mustast plastmassist toolid meenutavad veidi aiatraktori või lõbustuspargi elektriauto omi, ainult et välja kukkuda näib gürokopterist märksa kergem – salongiserv ulatub istudes vaid reieni. Olekski kergem, kui turvavöösid poleks.
Miks te Rootsi lendama pidite?
„No meil oli vaja Frölunda lennuväljalt deltaplaan ära tuua, näed, seesama masin siin! (Pang osutab QuikR-i deltaplaanile, mis oma kaalult (paarsada kilo), värvilt (erekollane) ja kiiruselt (190 km/h) on gürokopteriga nii sarnane, et võiks olla tema kaksikõde). „Sellele eelnes muidugi hirmus eeltöö: kuu aega ma uurin globaalseid ilmastikuolusid ja Google´ i kaarte ja mitu päeva ootasime sobivat ilma. Tükk aega valmistasin ette seda.”
Ja ikkagi maandusite Rootsis valele lennuväljale?
„Me maandusime täpselt seal, kus me pidime maanduma. Me ei olnud absoluutselt eksinud – ega me idioodid ei ole. Me lihtsalt tulime avamerelt ja pidime kontrollima kütusevaru, puhkama natukene ja see mahajäetud Förlunda lennuväli oli esimene lennuväli, kus me maanduda saime. Tee peal andsin raadio teel Stockholmi kontrollile ilusti teada, mis sõidukiga on tegu, kust me tuleme, mitu inimest on pardal ja mis meil plaanis on. Kuna mul oli kiiver peas ja mootorimüra hästi kõva, siis mina neid ei kuulnud, aga nemad kuulsid mind hästi. Ja selle info põhjal saadeti meile siis vastu politseiekipaaž.”
Miks teile politsei saadeti?